Działy

Dział Historii Nauki

 Zasadniczy dział stanowi kolekcja zegarów słonecznych (wśród których są repre-zentowane niemal wszystkie typy tych instrumentów, używanych od XVI wieku do czasów najnowszych) oraz przyborów  astronomicznych, gnomonicznych i wszelkich przyrządów służących do pomiaru czasu, jak klepsydry, zegary ogniowe czy ciekawsze typy zegarów mechanicznych.

 

 
Dział Ekslibrisu i Grafiki

Dział grafiki i ekslibrisu w Muzeum im. Przypkowskich zapoczątkował Feliks Przypkowski w 1912 roku, gdy znalazł w antykwariacie Jakuba Rosenthala w Wiedniu szczególnie ciekawą pozycję. Z biegiem lat poważnie się ona rozrosła, a dzisiaj liczy blisko 25.000 znaków książkowych i grafik od XVI do XX wieku.

 

Gastronomii

 Zbiór pamiątek związanych z kuchnią – przeszło 2 tysiące obiektów - zawdzięczamy jednej z licznych pasji pierwszego dyrektora Muzeum Tadeusza Przypkowskiego, który interesował się między innymi gastronomią. Jednym z najchętniej oglądanych przez turystów pomieszczeniem jest kuchnia: niewielka, przytulna, z białym kredensem i piecem chlebowym. Zwiedzający mają też okazję zobaczyć zabytkowe piwnice, „pełne” starych rondli, patelni, kotłów do gotowania, form do pieczenia, moździerzy, samowarów i in.  Na kolekcję składają się również dawne przepisy kulinarne, prospekty reklamowe oraz menu różnych restauracji.

 

Historyczno - Artystyczny 

Dział gromadzi zróżnicowaną tematycznie kolekcję i obejmuje prawie 7 tysięcy obiektów. Znaczące miejsce w zbiorach działu zajmują pamiątki po założycielach Muzeum – rodzinie Przypkowskich; nasi goście zwiedzają mieszkanie doktora Feliksa mieszczące się w zabytkowej kamienicy. Część zbiorów stanowią dokumentacja dotycząca Kapituły Orderu Białego Kruka; judaika; ponadto dużym zainteresowaniem cieszą się materiały legionowe oraz pamiątki związane z Józefem Piłsudskim, jak również fotografie /szczególnie te przedstawiające Jędrzejów na początku XX wieku/ i zbiory filokartystyczne. Dużą atrakcją są też wnętrza urządzone jak pałacowe, z  umeblowaniem z XVIII/XIX w.; ozdobą tych zbiorów jest zespół rokokowych kurdybanów. W ostatnim czasie pozyskano niezwykle cenną kolekcje dawnych aparatów i sprzętu fotograficznego.

 

Podkategorie

  • Dział A

    aer

  • Dział E i G

    Dział grafiki i ekslibrisu

     

    Historia ekslibrisu sięga starożytnego Egiptu. Za najstarszy znak własnościowy, określany mianem praekslibrisu, uważa się fajansową tabliczkę  z końca XIV wieku p.n.e. zabezpieczającą rękopiśmienne zwoje papirusów egipskiego władcy Amenophisa III.

    W Polsce pierwsze ekslibrisy pojawiły się w XVI wieku. Były to tak zwane superekslibrisy i tłoczono je bezpośrednio na okładkach książek. Tematycznie wiązały się z zainteresowaniami osób zamawiających. Trwałym elementem wkomponowanym w XVI i XVII – wieczne nalepki był herb właściciela księgozbioru.

    Dzisiaj ma zwykle postać oddzielnej karteczki umieszczanej na wewnętrznej stronie okładki książki. Widnieje na niej napis „ex libris”, po którym następuje imię i nazwisko właściciela księgozbioru lub nazwa instytucji. Tekst zazwyczaj uzupełnia odpowiednie wyobrażenie graficzne symbolizujące osobowość i zainteresowania właściciela lub charakter jego zbioru bibliotecznego.

                Dział grafiki i ekslibrisu w Muzeum im. Przypkowskich zapoczątkował Feliks Przypkowski w 1912 roku, gdy znalazł w antykwariacie Jakuba Rosenthala w Wiedniu szczególnie ciekawą pozycję. Z biegiem lat poważnie się ona rozrosła, a dzisiaj liczy blisko 25.000 znaków książkowych i grafik od XVI do XX wieku.

                Syn Feliksa, Tadeusz już jako ośmioletni chłopiec pomaga ojcu porządkować ekslibrisy. W latach gimnazjalnych próbował własnych sił w ich tworzeniu. Początkowo są to miedzioryty, później zaczyna wycinać ekslibrisy    w barwnym linorycie. Pasji tej oddaje się w czasie okupacji, szczególnie interesują go w tamtym czasie ekslibrisy heraldyczne. Podejmuje niemal całe studia na ten temat, dzięki czemu osiąga niebywałą perfekcję. Wkrótce staje się jednym z najlepszych linorytników w Polsce. Własnoręcznie wykonał takich znaków ponad 200. Prawie wszystkie są barwne, o śmiałych połączeniach kolorystycznych.

                    Wśród znaków książkowych i grafiki znajdują się w Muzeum prace autorstwa Zbigniewa Dolatowskiego, Janusza Halickiego, Wojciecha Jakubowskiego , Aliny Kalczyńskiej. Ekslibrisy heraldyczne i zabytkowe europejskie. Na szczególną uwagę zasługuje pokaźny zespól drzeworytów artystycznych Tadeusza Cieślewskiego i Stefana Mrożewskiego – twórców zaprzyjaźnionych z Przypkowskimi i goszczących wielokrotnie w Jędrzejowie.

  • Dział G
  • Dział SH